آموزش سازهای کوبه ای

دنیای موسیقی و ابزارآلات آن بسیار گسترده بوده روز به روز به تنوع آن افزوده می­شود. بسیاری از سازها هستند که در جایی از دنیا ابداع شده­اند، اما در جایی دیگر استفاده می­شوند. سازها به چندین گروه از قبیل سازهای زهی، بادی، کوبه­ای، الکترونیکی و… دسته­بندی می‌شوند. در این مقاله قصد معرفی سه نوع ساز کوبه­ای و آموزش آنها را داریم.

آموزش ساز کوبه ای تنبک

ساز کوبه­ای تنبک را با نام­های تمبک، دمبک و ضرب می­شناسند. این ساز جامی شکل بوده و روی ران پا قرار داده می­شود. برای نواختن این ساز باید به پوستی که روی دهانه گشادتر آن قرار دارد، ضربه بزنید. تمبک بیشتر به عنوان ساز مکمل استفاده می­شود، اما ساز مستقل نیز محسوب خواهد شد.

این ساز یکی از محبوب­ترین سازهای خاورمیانه بوده و خود از جنس سفال یا چوب است. صدای این ساز حجیم و پرقدرت بوده و به شکل افقی روی ران پا گذاشته می­شود. هنگام خرید به عدم ترک خوردگی، نوع چوب (گردو و توت) و نیز جنس پوست (بز، گوساله و شتر) دقت کنید.

برای آموزش ساز کوبه­ای تنبک ابتدا باید تاریخچه و قسمت­های مختلف تنبک را شناخته و پس از آن نت خوانی را بیاموزید. سپس باید به سراغ آشنایی و تسلط به تکنیک­های تمبک بروید. از انواع تکنیک­های آموزش تمبک می‌توان به بک مثبت، بک منفی، مثبت به منفی، منفی چپ و بسیاری از تکنیک­های دیگر اشاره کرد.

آموزش ساز کوبه­ ای دف

ساز کوبه­ای دف، جزو بهترین و معروف­ترین سازهای کوبه­ای سنتی ایران شناخته می­شود. این ساز حلقه­ای چوبی است که روی آن لایه نازکی از پوست یا جنسی دیگر کشیده شده است. دور تا دور این ساز حلقه­های فلزی نصب شده­اند که با حرکت ساز به اطراف دف برخورد کرده و صدای مخصوصی از خود پخش می­کنند. بسیاری دف را با دایره اشتباه می­گیرند؛ اما این دو ساز یکی نیستند و تفاوت­هایی با هم دارند.

جنس دف می­تواند از نوع پوست بز، میش، گوسفند، آهو، پارچه و چرم پرزدار باشد. جنس برخی از آنها عرق­گیر بوده و جای انگشت روی آنها تعبیه شده است.

برای شروع آموزش یکی از سازهای کوبه­ای یعنی دف، پس از خرید دف مناسب، به سراغ تاریخچه آن بروید. پس از مطالعه موارد و نکات ابتدایی، اجزای آن و نام قسمت­های مختلف آن را بشناسید. آموزش ساز کوبه­ای دف را به دو صورت کلاس حضوری و آنلاین می­توانید در پیش بگیرید. معمولا کلاس­های حضوری بازده بیشتری داشته اما کلاس­های مجازی زمان کمتری از شما می­گیرند. پشتکار در آموزش ساز کوبه­ای دف حرف اول را می­زند.

آموزش ساز کوبه ­ای هنگ درام

ساز کوبه­ای هنگ درام یکی از جدیدترین سازهای ابداع شده بوده و از صدای آن برای ریلکسیشن و مدیتیشن استفاده می­شود. جنس این ساز از برنج بوده و ظاهر آن شبیه به بشقاب پرنده می­باشد. این ساز که با ضربه­زدن به هر قسمتش صدایی ویژه از خود ساطع می­کند، از دو دایره فلزی تشکیل می­شود.

برای نواختن این ساز باید نشسته و آن را بر روی پایه یا پای خود قرار دهید. صدای این ساز ملودیک بوده و احساس فراوانی در صدای آن نهفته است. علاوه بر ضربه، با مالش یا دست کشیدن روی ساز نیز صدای زیبایی از آن خواهید شنید. برای نواختن موسیقی­های آرام و احساسی از هنگ درام ماینور و برای نواختن موسیقی­های هیجانی و پرانرژی از هنگ درام ماژور استفاده کنید.

هنگ درام دارای تعداد نت­های مختلف است؛ اما معروف­ترین و پرطرفدارترین آن، هنگ دارم با 9 نت است. این ساز نیازی به کوک کردن نداشته و هر روز به طرفدارانش اضافه می­شود.

هنگ درام در دو نوع وجود دارد که هندپن و تانگ نام دارند. آموزش ساز کوبه­ای هنگ درام سازی بسیار آسان بوده ویادگیری آن سختی زیادی ندارد. اولین مرحله برای آموزش نواختن هنگ درام، آموختن ریتم­شناسی است. حتی اگر سبک­ترین دست­ها را دارید یا حوصله یادگیری سازهای سخت را ندارید، آموزش نواختن هنگ درام بهترین پیشنهاد ما برای شماست.

دومین مرحله آموزش هنگ درام، نحوه صحیح ضربه­زدن به هنگ درام و حرکت صحیح دست‌ها است. تکنیک حرکت دست­ها، انگشت­ها و ایجاد یک الگوی صحیح از مواردی است که باید در رابطه با ساز هنگ درام بیاموزید.

سخن پایانی

سازهای کوبه­ای بسیاری وجود دارند که نام همگی آنها را نمی­توان در این مقاله بیان کرد اما معروف­ترین سازهای کوبه­ای را به شما معرفی کردیم. در بین سازهای نام برده شده، ساز تمبک و دف سنتی بوده و ساز هنگ درام سازی جدید و خارجی محسوب می­شود. اگر پشتکار و علاقه کافی به آموزش سازهای کوبه­­ای دارید، همین حالا شروع کنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *